Zazen - medytacja siedząca



Praktyczne wskazówki

 

 

1.    Usiądź na przedniej części poduszki.

 

2.    Ułóż nogi tak, abyś mógł je utrzymać przez dłuższy czas nieruchomo. Ciężar ciała rozłóż pomiędzy trzy punkty: dwa kolana dotykające podłogi i siedzenie oparte na poduszce.

Jest kilka sposobów ułożenia nóg, np. siad klęczny oraz postawy skrzyżne, z których najszlachetniejsza to pełen lotos, gdy układamy prawą stopę na lewym udzie, a lewą na prawym.

 

Zbyt trudne?

 

A więc usiądź w półlotosie - lewa stopa na prawym udzie, a druga na podłodze, podsunięte blisko krocza. Możesz również siedzieć z obiema stopami w tej pozycji. Jeśli i to jest zbyt trudne, usiądź na krześle - byleś siedział z wyprostowanym kręgosłupem (brzuch lekko wypchnięty do przodu!).

3.    Rozprostuj i wyciągnij kręgosłup do góry, w naturalnej, wyprostowanej pozycji. Wypchnij dół pleców nieco do przodu, "otwórz klatkę piersiową, głowę trzymaj prosto.

4.    Rozpoczynając zazen pokołysz chwilę tułowiem, niech ruchy stają się coraz mniejsze,

aż w naturalny sposób zatrzymasz się w bezruchu.

5.    Spuść wzrok i utrzymuj go w odległości około metra przed sobą, nie skupiając go na żadnym szczególnym punkcie. Oczy niech będą półprzymknięte.

6.    Ułóż lewą dłoń grzbietem w dół we wnętrzu prawej dłoni i łącząc lekko czubki kciuków uformuj owal w płaszczyźnie pionowej. Przesuń dłonie do brzucha, kilka centymetrów poniżej pępka.

7.    Na początku zrób kilka głębokich oddechów, później oddychaj naturalne. Środek ciężkości i oddech naturalnie przesuną się same do podbrzusza.

8.    Siedź nieruchomo i koncentruj wagę na oddechu, śledząc go, wczuwając się w niego albo licząc wdechy i wydechy - w cyklach do dziesięciu. Jeśli skupienie odejdzie, nie zniechęcaj się, zacznij od nowa - z czasem okresy uwagi i skupienia wydłużą się.

9.    Bądź w pełni, obecny, przytomny i uważny, tak uważny, jak to tylko możliwe, jakbyś szedł po linie nad przepaścią.

10.    Pozwól myślom i emocjom przepływać. Nie angażuje się w nie, ale również nie próbuj ich tłumić. Obserwuj je jak krajobraz przepływający za oknem pociągu lub jak chmury na niebie.

11.    Na zakończenie zazen pokołysz lekko ciałem w prawo i w lewo. Wyprostuj nogi

i upewnij się, że masz w nich czucie zanim wstaniesz.

12.    Jeśli chcesz poważnie praktykować - poszukaj nauczyciela.