Wiedzieć albo nie wiedzieć, oto jest pytanie.



Bernie Roshi Glassman


Wiedzieć albo nie wiedzieć, oto jest pytanie.


Od urodzenia uczeni jesteśmy postrzegania rzeczy poprzez ich etykietki, czyli poprzez nasze koncepty na temat tych rzeczy. Do pewnego stopnia działamy jak małe dziecko. Gdy dziecko wskazuje na ojca i mówi: tatusiu, tato! Wszyscy jesteśmy tym podekscytowani. Mówimy: „Ten dzieciak jest wspaniały. Spójrz, jak on szybko się uczy”. Następnie rośniemy, idziemy do szkoły. Uczymy się konceptów i idei. Nasza torba wiedzy rośnie i rośnie. Wszystko to jest wspaniałe, tak myślę – takie jest moje zdanie.
W czym jest więc problem? Dlaczego tak bardzo podkreślamy ważność bycia w stanie „nie wiem”? Może dlatego, że posiadanie tej torby pełnej wiedzy to jedna sprawa. Drugą sprawą jest przywiązanie do niej. Z przywiązanie natomiast bierze się nie doświadczanie rzeczy takimi jakie są, ale takimi jak je etykietkujemy. Nauczono nas, że są one takie w oparicu o nasze koncepty i idee. Że właśnie takie są.
To nas naprawdę ogranicza. Dlatego też nie jesteśmy w stanie doświadczyć rzeczy takimi jakie są. Wiedzieć, by w końcu nie wiedzieć. Moim zdaniem, to wszystko czym jesteśmy.

Tłumaczyła: Sabina Steckiewicz